Borstplaat
  • Danny
    BeheerderBeheerder
    Beheerder
    Beheerder
    Contacteer:

Borstplaat

door Danny » 27 okt 2025, 19:35

🍬 Borstplaat – een zoete Sinterklaastraditie in drie smaken

Elk jaar met Sinterklaas maak ik traditiegetrouw borstplaat – een ouderwetse lekkernij die voor mij onlosmakelijk hoort bij de decembertijd.
    Ik maak drie smaken: naturel, chocolade en koffie.
    De geur, het romige smelten op je tong en het ritueel van het maken… het hoort allemaal bij de voorpret van het Sinterklaasfeest.

🎁 Wat is borstplaat?
    Borstplaat is een klassiek Nederlands snoepje dat vooral rond Sinterklaas wordt gemaakt.
    Het bestaat uit suiker, room en poedersuiker en heeft een brosse, smeltende structuur die letterlijk op je tong wegsmelt.
    Vroeger werd het vaak in figuurtjes gegoten, en veel mensen gebruiken nog steeds kleine bakvormpjes.
    Zelf giet ik het gewoon op een vel bakpapier op het aanrechtblad en breek het na het uitharden in stukken – net als ouderwetse brokken fudge.

🍶 Ingrediënten
    • 150 g witte basterdsuiker
    • 250 g kristalsuiker
    • 150 ml slagroom
    • Snuf zout
    • 30 ml water
    • 120 g poedersuiker
    • Voor chocolade-borstplaat: vervang 20 g poedersuiker door 20 g cacaopoeder (dus 100 g poedersuiker + 20 g cacao)
    👨🏻‍🍳 Bereiding
    1. Suiker koken: Doe de kristalsuiker, basterdsuiker, slagroom, zout en het water in een hoge pan.
      Zet de pan op middelhoog vuur en roer niet meer zodra het mengsel begint te koken.
      Het zal flink omhoog komen, dus gebruik een hoge pan.
      Verwarm tot 118 °C en haal de pan dan van het vuur.
    2. Poedersuiker toevoegen: Roer direct de poedersuiker (en eventueel cacao) door het hete suikermengsel.
      Het wordt snel dik, dus zodra het goed gemengd is, giet je het in de vormpjes of op een vel bakpapier.
      Tip: maak de vormpjes goed nat met koud water; zo krijg je de borstplaatjes er straks makkelijker uit.
    3. Uitharden: Laat de borstplaat 15–20 minuten staan, haal ze dan uit de vormpjes, draai ze om en laat verder uitharden.
      Bij gebruik van bakpapier kun je de plaat na afkoelen in grove stukken breken.
    ☕ Variatietips
    • Voeg een paar druppels amandelextract toe voor een feestelijke twist.
    • Gebruik bruine basterdsuiker voor een iets diepere karamelsmaak.
    • Bewaar luchtdicht; borstplaat trekt vocht aan en kan anders zacht worden.
    💬 Praat mee!
    Maak jij ook borstplaat in de weken voor Sinterklaas?
    Gebruik je vormpjes, of giet je – net als ik – alles op het aanrecht?
    En welke smaak is jouw favoriet: naturel, chocolade of koffie?
    Deel je foto’s, variaties of geheime tips hieronder!
    Bijlagen
    IMG_2370.jpg
    IMG_2376.jpg
    EFF8DF7F-0D9B-499B-864D-338D4019A50B.jpg
    IMG_2379.jpg
    IMG_2389.jpg