Mijn naam is Martijn, ik ben 43 jaar oud, en als je het mij vraagt, is het Piet-zijn met de paplepel ingegoten. Ik kruip namelijk al sinds 1989 in de huid van Zwarte Piet.
Mijn avontuur begon niet in de stoomboot, maar aan de kade! In 1989 stond ik als kleine jongen ademloos te kijken naar de landelijke intocht in Gorinchem. De magie pakte me direct. Niet veel later stond ik zelf in het fluweel.
Tot aan 1999 heb ik bij diverse clubjes geassisteerd, waar ik alle kneepjes van het vak leerde. Maar toen was het tijd om mijn vleugels uit te slaan. Ik startte mijn eigen clubje: Sint in Putten, en gaf mezelf de vrolijke naam FeestPiet.
Het mooie is dat het een ware familietraditie is. Ik ben de derde generatie die dit al doet, en inmiddels heeft de vierde generatie ook al de nodige ervaring opgedaan. Elk jaar is het een groot feest, want de tweede, derde én vierde generatie maken er samen een spektakel van!
Ik heb een rijke Pieten-carrière achter de rug. Maar liefst 26 jaar lang heb ik de intocht in mijn eigen Putten verzorgd, waar ik ontelbaar veel kindergezichten heb zien stralen. En mijn Pietenpaspoort is zelfs internationaal: ik heb ook twee jaar de intocht op het zonnige Aruba mogen meemaken!
Behalve dat ik intochten en bezoeken doe heb ik drie seizoenen lang de populaire online serie "Slaapverhalen van Zwarte Piet" gemaakt, met mijn grote pietenvriend Toverpiet, die nog steeds op YouTube te bekijken is. Zo konden de kinderen thuis, na een drukke Sinterklaasdag, heerlijk in slaap vallen met een vrolijk verhaal uit de schoenenkamer of de pakjeskelder.
Helaas kwam er een einde aan mijn actieve rol bij de Puttense intocht. Toen de Gemeente besloot over te stappen op de roetveegpiet, heb ik besloten om daar mee te stoppen.
Het pak mag dan aan de wilgen hangen voor de intocht, maar mijn hart – dat van de FeestPiet én verhalenverteller – blijft voor eeuwig warm kloppen voor het Sinterklaasfeest en onze prachtige familietraditie!
Ook dit jaar weer een volle agenda, en we gaan er weer een "FEEST" van maken.
Beheerder
Moderator