Volgens Facebook zou er sprake zijn van “haatdragende uitingen” — in werkelijkheid ging het om het delen van foto’s en beelden waarop de nostalgische Zwarte Piet te zien was.
Als dit tegen de regels is, dan zegt dat genoeg over het platform. Ik heb geen behoefte om deel uit te maken van een omgeving waar onze eigen cultuur, tradities en erfgoed op deze manier worden weggezet. Daarom zal ik mijn volledige Facebookaccount verwijderen en neem ik de overige Sinterklaasgroepen met mij mee.
Ik wil geen onderdeel zijn van een platform waar een Amerikaans bedrijf bepaalt wat wij in Nederland wel en niet mogen laten zien of bespreken. Het is schrijnend dat zulke beslissingen niet eens meer door mensen worden genomen, maar door algoritmes – koud, gevoelloos en zonder enig begrip voor context of cultuur.
Maar er is ook goed nieuws.
Voor iedereen die wél in vrijheid wil praten over Sinterklaas, Zwarte Piet en alles wat daarbij hoort, is er een nieuw forum in het leven geroepen:
Een warme, onafhankelijke plek waar we samen kunnen blijven praten, herinneringen delen en onze liefde voor dit prachtige feest kunnen uitdragen — zonder censuur of opgelegde beperkingen.
Iedereen is welkom om zich gratis te registreren en het gesprek voort te zetten.
Beheerder
Moderator